Le concert (2009)

7

Le Concert a fost una din surprizele cinematografice plăcute ale anului trecut. Filmul a fost printre cele mai vizionate în Franţa în 2009 şi a obţinut şase nominalizări la premiile Cesar (echivalentul francez al Oscarurilor). A fost recompensat cu două premii (coloană sonoră şi sunet), dar şi nominalizările pentru regie, film, scenariu original şi montaj constituie o performanţă în sine într-un an dominat clar de Profetul lui Audiard. Pentru că este o coproducţie franco-ruso-română, Le Concert a obţinut şi patru premii Gopo (machiaj şi coafură, scenografie, montaj, muzică originală).

Andrei Filipov (Aleksei Guskov) fusese concediat în urmă cu 30 de ani din funcţia de dirijor al Orchestrei Balşoi din Moscova pentru că nu renunţase la interpreţii din orchestră, evrei de origine. Acum lucra în aceeaşi clădire, dar ca om de serviciu şi visa la momentul când va putea dirija din nou celebra Balşoi. Într-o zi, el găseşte un fax în biroul directorului prin care Orchestra Balşoi era invitată să susţină un concert la Paris peste două săptămâni. Andrei Filipov decide să păstreze faxul şi pune la cale un plan nebunesc: în locul adevăratei orchestre să meargă el cu foştii săi colegi concediaţi acum 30 de ani. Iar pentru completare apelează la un grup de lăutari. Totul, dar absolut totul merge din prost în mai prost în zilele de dinaintea marelui concert şi pare că spectacolul va fi un eşec răsunător. Îi va mai putea salva ceva ?

Radu Mihăileanu realizează un adevărat tur de forţă, combinând scenele cu puternice accente comice cu cele de un înalt dramatism. Reuşeşte să schiţeze în câteva tuşe un portret al Rusiei contemporane, să surprindă stângăcia est-europenilor mai puţin umblaţi la contactul cu Occidentul şi să spună o poveste captivantă despre viaţă pur şi simplu.
O veţi recunoaşte, fără îndoială, în rolul principal feminin pe Melanie Laurent (Shosanna a lui Tarantino) actriţă care ne dă întreaga măsura a talentului său în scena finală, alături de Aleksei Guskov. Ar mai fi de amintit şi prezenţa câtorva actori români, în roluri mai mult sau mai puţin secundare: Valentin Teodosiu, Vlad Ivanov, Ion Sapdaru, Maria Dinulescu.

Deşi unii critici i-au reproşat folosirea excesivă a stereotipiile tradiţionale (evreul descurcăreţ, lăutarul cântăreţ la metrou),  Le Concert este un film care a plăcut publicului, interpretările actorilor, povestea emoţionantă şi modul de realizare (vezi premiile tehnice obţinute) fiind punctele sale forte. Ca o dovadă că Radu Mihăileanu a acordat o atenţie deosebită detaliile o reprezintă şi faptul că scena finală a fost lucrată timp de şase luni. Şi a ieşit, într-adevăr, una memorabilă, fiind cu atât mai interesantă cu cât nu se vorbeşte, doar se cântă. Şi nu se cântă orice, ci Concertul pentru vioară în Re major de Ceaikovski. Chiar dacă eşti sau nu un amator de muzică clasică, secvenţa respectivă nu are cum să te lase indiferent. Iar Le concert s-ar putea chiar să-ţi placă.

Vizionaţi trailer:

7 COMENTARII

  1. […] de anul trecut, una dintre productii, mai exact La Source des Femmes in regia lui Radu Mihaileanu (Concertul) intra in competitia oficiala, in timp ce la sectiunea Un Certain Regard regasim filmul lui Catalin […]

  2. […] Le Concert (2009) Abia asteptam sa apara. Ca sa fiu sincera cu voi, am consumat ceva batistute la vizionarea lui. Muzica face minuni, nu? Poate sa aduca pe aceasi scena tatal si fiica desi ei nici macar nu se cunosc. La o asa poveste emoionanta, originala, cum sa nu plangi. M-am bucurat sa aflu ca filmul lui Radu Mihaileanu a fost nominalizat la Globurile de Aur, desi, din punctul meu de vedere ar fi trebuit sa treaca de nominalizare si chiar sa il castige. […]

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.